Ասույթների հարաբերությունները
Ասույթները ընդունված է նշանակել լատիներեն մեծատառերով՝ :
Երկու ասույթներից կարելի է կազմել նոր ասույթներ:
Տրամաբանական «կամ» (դիզյունկցիա)
Օրինակ
Օրինակ՝ եթե -ն ու -ն երկու ասույթներ են, ապա «-ն կամ -ն» ևս ասույթ է:
Դիցուք ասույթն է՝ «Համերգը սկսվում է երեկոյան ժամը -ին», իսկ ասույթն է՝ «Համերգը սկսվում է երեկոյան ժամը -ին»:
Ապա «Համերգը սկսվում է երեկոյան ժամը -ին կամ -ին» պնդումը ևս ասույթ է:
Նկարագրված ասույթը կոչվում է տրամաբանական «կամ» (դիզյունկցիա) և նշանակվում է այսպես՝ :
Օրինակ
ասույթ՝ «Կապիկը կաթնասուն է» (ճշմարիտ ասոոյթ)
ասույթ՝ «Կապիկը սողուն է» (կեղծ ասույթ)
«կամ» ասույթ՝ «Կապիկը կա՛մ կաթնասուն է, կա՛մ սողուն» (ճշմարիտ ասույթ):
Տեսնում ենք, որ ճշմարիտ և կեղծ ասույթներից կազմված «կամ» ասույթը ճշմարիտ է:
Եթե նշանակենք «ճ» տառով ճշմարիտ ասույթը, իսկ «կ» տառով կեղծ ասույթը, ապա կարելի է կազմել հետևյալ աղյուսակը:
\(A\) | \(B\) | |
Տրամաբանական «և» (կոնյունկցիա)
Օրինակ
Դիցուք ասույթն է՝ «Համերգը սկսվում է ժամը -ին», իսկ ասույթն է՝ «Համերգը սկսվում է այսօր»:
Ապա «Համերգը սկսվում է այսօր՝ ժամը -ին» պնդումը ևս ասույթ է:
Նկարագրված ասույթը կոչվում է տրամաբանական «և» (կոնյունկցիա) և նշանակվում է այսպես՝ :
Օրինակ
ասույթ՝ «Կապիկը կաթնասուն է» (ճշմարիտ ասույթ)
ասույթ՝ «Կապիկը սողուն է» (կեղծ ասույթ)
«և» ասույթ՝ «Կապիկը և՛ կաթնասուն է, և՛ սողուն» (կեղծ ասույթ)
Այս անգամ ճշմարիտ և կեղծ ասույթներից կազմված ասույթը՝ «և» ասույթը, կեղծ է:
և ասույթների կազմված «և» ասույթը ճշմարիտ է այն և միայն այն դեպքում, երբ ճշմարիտ են -ն և -ն միաժամանակ:
Աղյուսակով այս հատկությունը կպատկերվի այսպես՝
\(A\) | \(B\) | |
Տրամաբանական «ոչ» (ինվերսիա)
Եթե -ն ասույթ է, ապա նրա ժխտումը («ոչ ») ևս ասույթ է:
Օրինակ
Դիցուք ասույթն է՝ «Համերգը տեղի է ունենալու այսօր»: Ժխտումը կհնչի այսպես՝ «Համերգը այսօր չի տեղի ունենալու»:
Նկարագրված ասույթը կոչվում է տրամաբանական «ոչ» (ինվերսիա) և նշանակվում է այսպես՝ :
Եթե -ն ճշմարիտ է, ապա -ը կեղծ է:
Եթե -ն կեղծ է, ապա -ը ճշմարիտ է:
Աղյուսակով այս հատկությունը կպատկերվի այսպես՝
\(A\) | |
Աղբյուրները
Բ. Նահապետյան, Ա. Աբրահամյան, Մաթեմատիկա 6-րդ դասարան, ՄԱՆՄԱՐ, 2012: