Դիցուք տրված են երկու բազմանդամներ՝
և
ընդ որում՝ -ն ոչ զրոյական բազմանդամ է, որի աստիճանը չի գերազանցում -ի աստիճանը, այսինքն՝ և
բազմանդամը մնացորդով բաժանել բազմանդամի վրա, նշանակում է գտնել այնպիսի և բազմանդամներ, որ տեղի ունենա հավասարությունը, ընդ որում բազմանդամի աստիճանը փոքր լինի բազմանդամի աստիճանից:
Պահանջվող հավասարությունը կարելի է արտագրել տեսքով:
բազմանդամն անվանում են քանորդ, իսկ բազմանդամը՝ մնացորդ:
Եթե -ը (մնացորդը) զրոյական բազմանդամ է, ապա ասում են, որ բազմանդամը անմնացորդ բաժանվում է բազմանդամի վրա:
Ինչպես և բնական թվերի դեպքում, բազմանդամի մնացորդով բաժանումը բազմանդամի վրա կատարվում է անկյունաձև ալգորիթմով: Դրա համար պետք է կատարել հետևյալ քայլերը:
1. Երկու բազմանդամները գրել կատարյալ տեսքով:
2. -ի ավագ անդամը բաժանել -ի ավագ անդամի վրա և ստացված միանդամը գրել քանորդում:
3. Այդ միանդամը բազմապատկել -ով և ստացված բազմանդամը գրել -ի տակ:
4. -ից հանել նրա տակ գրված բազմանդամը:
• Եթե տարբերությունը զրոյական բազմանդամ է, ապա -ն անմնացորդ բաժանվում է -ի վրա և բաժանման գործընթացն ավարտված է:
• Եթե տարբերությունը բազմանդամ է, որի աստիճանը փոքր է -ի աստիճանից, ապա անցնում ենք ալգորիթմի 2-րդ քայլին՝ -ի փոխարեն օգտագործելով բազմանդամը:
5. Գործընթացը շարունակել այնքան անգամ, մինչև 4-րդ քայլում ստացված տարբերությունը տա զրոյական բազմանդամ, կամ տարբերության աստիճանը լինի -ի աստիճանից փոքր:
Օրինակ
բազմանդամը բաժանենք բազմանդամի վրա:
1. Երկու բազմանդամները գրենք կատարյալ տեսքով՝
,
2. -ի ավագ անդամը` -ը բաժանում ենք -ի ավագ անդամի -ու վրա և ստացված
միանդամը գրում քանորդում:
3. -ին բազմապատկում ենք -ով՝ և արդյունքը գրում -ի տակ:
4. -ից հանում ենք 3-րդ քայլում ստացած բազմանդամը, և այն գրում գծի տակ:
5. Ստացված տարբերության ավագ անդամը՝ -ը բաժանում ենք -ի ավագ անդամի -ու վրա և ստացված միանդամը գրում քանորդում, այնտեղ արդեն գտնվող -ուց հետո և կրկնում 3-րդ քայլը:
6. Գործընթացը շարունակում ենք այնքան անգամ, մինչև 4-րդ քայլում ստացված տարբերության աստիճանը լինի -ի աստիճանից՝ 2-ից փոքր:
Այսպիսով, քանորդում ստացանք , իսկ մնացորդում՝
Այսինքն՝
Աղբյուրները
Ս. Մ. Նիկոլսկի, Մ.Կ. Պոտապով, Ն.Ն. Րեշետնիկով, Ա.Վ. Շևկին, Հանրահաշիվ, 9-րդ դասարան, Անտարես, 2013